Microsoft SEO Toolkit – Sådan kommer du igang!

Microsoft SEO Toolkit (MST) er et gratis stykke software som kan hjælpe dig med din onpage SEO. MST kan hjælpe dig med at lokalisere en række kritiske SEO-problemer på dit website, som bør udbedres eller som kræver din opmærksomhed.

 

Derfor skal du benytte MST

Hvad enten du har et affiliate website, en webshop eller andre former for hjemmesider, er der både en række basale og kritiske punkter som du bør have styr på, for at dit website får maksimalt udbytte på søgemaskiner så som Google & Bing.

MST kan i denne forbindelse hjælpe dig et stykke af vejen, ved at lokalisere en stor mængde af disse problematikker og synliggøre for dig, præcis hvor på dit website du har mulighed for at foretage forbedringer, eller rette direkte fejl, så som døde links, duplicate URL’s og meget mere.

Det skal dog understreges at MST kun kan hjælpe dig et stykke af vejen og at det på ingen måde gør dit site 100% søgemaskinevenligt. MST skal forstås som en hjælpende hånd i den proces som skal gøre dit site SEO venligt, da det også kommer helt ud i krogene hvor du normalt ikke kommer ud.

Er du en af de kreative indenfor SEO, kan du selvfølgelig også komme i tanke om mange andre spændende ting som du kan bruge MST til, men i denne guide vil jeg udelukkende introducere dig til værktøjet og vise dig hvordan du kan benytte det til at forbedre dit website i forhold til søgemaskineoptimering. MST kan utroligt mange ting, men i denne guide kommer vi udelukkende ind på den del som hedder “Violations” – altså en form for SEO overtrædelser.

 

Trin 1 – Kom igang

Du starter selvfølgelig med at downloade MST helt gratis lige her: MST Download – herefter følger du installations guiden, præcis som med alle andre installationer af software.

Når du åbner programmet ser du dette:

Capture1

 

Her klikker du som anvist på knappen hvor der står “Seach Engine Optimization”, som er den del vi koncentrerer os om i denne guide. 

Nu ser du nedenstående billede og du klikker så på “Create a new analysis” – Har du allerede oprettet en række rapporter, kan du altid vende tilbage og se dem ved at klikke på “View existing reports”.

Capture2

 

Her indtaster du navnet på dit nye projekt samt navnet på den hjemmeside du gerne vil foretage analysen på – præcis som vist på nedenstående billede.

 

Capture3

 

Tryk nu bare på “OK” og Wupti, du er igang!

MST vil nu bruge noget tid på at crawle den pågældende side, hvilket kan tage imellem 2 minutter & 10 år. Sagt på en anden måde; det kommer an på hvor stor din hjemmeside er og hvor meget indhold der ligger på den pågældende URL.

Du bliver automatisk informeret af MST, når crawleren er færdig og analysen er klar til brug.

 

Trin 2 – Kendskab & Overblik

Du skal nu til at gå i dybden med din analyse og få noget konkret ud af de tal som MST tilbyder dig. I denne forbindelse er det selvfølgelig på sin plads at give en kort introduktion til de forskellige punkter som du kan se i toolet.

Nu er jeg stor fan af at bruge billeder, da jeg mener at det er nemmest at forstå det skrevne, ved hjælp af det visuelle – så dette er hvad du ser når du åbner din analyse:

Capture4

 

Summary:

– Et kort overblik over analysen.

– Antal “overtrædelser”

– Antal links fulgt i processen (omtalt som “links”)

 

Violations:

– Viser dig konkrete SEO “overtrædelser”

– Linker dig direkte til det omtalte problem

 

Content:

– Giver dig en detaljeret oversigt over dit websites indhold

– Informerer dig omkring duplikeret indhold (description, titles etc.)

 

Performance:

– viser dig loadhastigheder på side niveau

 

Links:

– En oversigt over alle de fulgte links

 

Som nævnt flere gange, går jeg dog kun i dybden med “Violations” i dette indlæg – vær dog ikke bange for at udforske de resterende dele, da de fungere ganske udmærket, taget i betragtning af dette er et gratis tool.

 

Trin 3 – Violations & Violation levels

Nu går vi et spadestik dybere og dermed kommer vi også et skridt nærmere på sagens kerne, nemlig de konkrete “overtrædelser”.

Først og fremmest er det vigtigt for at give et overblik over de forskellige “Violations levels” som Microsoft i dette tilfælde vælger at informere omkring. Disse “Violation levels” er delt i 3 forskellige kategorier – som ser således ud:

 

“Information”

– Ikke kritisk

“Warning” 

– bør tages alvorligt

“Error”

– Bør rettes/ændres

 

Det er dog vigtigt for mig at understrege at dette er udvikleren fra Microsofts holdning til SEO og altså dermed hans vurdering af alvorligheds graden af de forskellige kategorier. Jeg er bestemt ikke enig i alle tilfælde, og mener i det hele taget ikke at man på den måde kan sætte en grad af indflydelse på de forskellige kategorier i forhold til SEO, da SEO konstant er i udvikling og da det differentiere enormt meget fra den ene hjemmeside til den anden.

Når du er inde i “Violations” ser du et billede der ligner nedenstående (alt efter hvor mange overtrædelser du har på dit site):

Capture7

 

Du har nu ramt sagens kerne og er klar til at fejlfinde på din hjemmeside.

Først og fremmest får du beskrevet “overtrædelsen” og så får du de fornævnte “Violation levels”, og til sidst antallet af gange denne “overtrædelse” eksistere på dit site. Dermed kan du hurtigt danne dig et overblik over hvor mange kritiske fejl (altså det DU har vurderet som kritiske fejl) du har på dit site og lægge en strategi for udbedring af disse.

Når du dobbelt klikker på en kategori, vil der poppe en boks op, som isolere de enkelte “violations” og du vil også se en lille tekstboks med forklaring + link til siden hvor problemet er.

Når du dobbelt klikker ser boksen således ud:

Capture8

I ovenstående tilfælde er Linkedin nede, og det resulterer i en stor mængde døde links.

 

Trin 4 – Prioritering

For at arbejde med dette værktøj eller lignende værktøjer, er det essentielt at du har en basal viden eller forståelse for onpage SEO – altså at du forstår hvad der bør prioriteres først, sidst og hvad der evt. ikke bør ændres.

I dette indlæg vil jeg desværre ikke gå i dybden med de enkelte “overtrædelser”, da der er utroligt mange. Har du derimod en “overtrædelse” som du gerne vil have nærmere forklaring på, er du mere end velkommen til at smide en kommentar og så skal jeg med glæde svare så godt som mine evner rækker.

Har du ikke det mindste forstand på søgemaskineoptimering, vil jeg råde dig til at få hjælp med din Onpage SEO – da små ændringer, kan have stor indflydelse og konsekvenser for din fremtræden i søgemaskinerne.

 

Afrunding

Dette var igen en meget kort begynder guide til Microsoft SEO Toolkit. Værktøjet har massere af muligheder og jeg håber at enkelte af jer vil have tid til at gå endnu mere i dybden med MST end min guide lægger op til.

Jeg håber samtidig at i vil dele erfaringer og meninger i kommentar sektionen herunder. Gode idéer modtages også med kyshånd.

God fornøjelse med Microsoft SEO Toolkit og hvis du ikke allerede har gjort det, så vil jeg anbefale dig at læse min Rank Tracker Guide.

 

2 Comments

  1. Hej tak for ovennævnte MST vil jeg bestemt kigge nærmere på!

    Jeg har nogle foretrukne værktøjer, som jeg gerne deler, med dem der endnu ikke kender dem, de er også, alle gratis!

    Loadspeed: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights
    Hurtigt overblik: http://www.seoquake.com/
    Mere overblik: http://www.seositecheckup.com/
    Dybere overblik: http://www.siteliner.com/
    Døde links: http://www.brokenlinkcheck.com
    Duplicate Content: http://www.copyscape.com

    Jeg benytter dem alle dagligt sammen med flere købeprogrammer, da de data, jeg skal bruge ikke findes samlet eet sted 😉

    • Hej Jørgen

      Fedt at du vil prøve værktøjet!

      Og ikke mindst tak for listen med gratis værktøjer, super for andre at få lidt inspiration 🙂

Skriv et svar